Skolmatens Vänners logotyp Blått fält Blått fält
Innehåll A-Ö   Webbkarta   E-post   In English
Blått fält
     
Skriv ut Skriv ut   

Verktygslåda 1 - Idéer och tips för arbetet med maten i skolan och förskolan

Illustration av matgäster

I den här verktygslådan har vi samlat idéer och tips för arbetet med maten i förskolan och skolan. Varje förskola och skola har naturligtvis sina speciella förutsättningar för detta. Alla, personal och föräldrar, kan tillsammans arbeta med förändringar. Och inte minst, många barn och elever har utmärkta synpunkter. Se över vilka möjligheter som finns hos er. En del är kanske redan gjort medan annat ligger i startgroparna och väntar. Lycka till!

Text: Annika Wesslén.
Annika är fil lic. i kostvetenskap och leg. dietist och verkar som föreläsare och utbildare.
© Annika Wesslén


Innehåll
1. Mål och riktlinjer för måltidsverksamhet i förskolan och skolan
2. Enkelt att starta matråd
3. Tolv idéer hur du skapar en trevlig måltidsmiljö
4. Frukost i skolan
5. Ta pulsen på maten och miljön
6. Elevundersökning




1. Mål och riktlinjer
för måltidsverksamhet i förskolan och skolan


Det behövs tydliga mål och kravspecifikationer för att kunna kvalitetssäkra och utvärdera en måltidsverksamhet. Mål och riktlinjer bör fastställas på politisk nivå med angivande av ambition för måltidsverksamheten i kommunen. Målen måste vara konkreta och mätbara vid uppföljning och utvärdering. Varje förskola och skola tilldelas en budget för att kunna uppfylla målen.

Råd för måltider och skolluncher finns på Statens livsmedelsverk, SLV. Råden "Bra mat i förskolan och skolan" kom 2007.

Vem tar ansvar?
Kvalitetsansvaret har politikerna. Det är dom som bestämmer om pengarna till verksamheten.

Produktions- och distributionsansvar faller på kökspersonalen som lagar maten och ser till att den kommer fram till matgästen.

Måltidsansvaret har vi alla - föräldrar, lärare, måltidspersonal, elever. Detta ger de bästa förutsättningar för att barn och elever verkligen äter.

Det viktiga målarbetet
Det gäller att formulera målen så att de är:
  • realistiska och går att uppnå på kort och lång sikt

  • mätbara

  • innebär lite av en utmaning

  • tydligt formulerade och förstås av alla

  • kända i verksamheten av alla som berörs

Om det redan finns kostpolitiska mål och riktlinjer i kommunen gå igenom dessa och se om det krävs en revidering. Om det saknas målformulering arbeta via kostchef/samordnare för att mål och riktlinjer fastställs av politiker.

Övergripande mål för maten inom förskolan och skolan
Här är en lista med exempel på övergripande mål att plocka idéer från:
  • Måltiderna ska ge barn/elever en näringsriktigt sammansatt kost av god kvalité.

  • Kvaliteten på maten redovisas genom närings- och kostnadsberäknade matsedlar.

  • Inom barnomsorgen ska frukosten ge ca 20 %, förmiddagsmål ca 5 %, lunch ca 25 %, eftermiddagsmål 15-20 % samt ytterligare ett mål på 5-10 %.

  • Skollunchen ska i snitt täcka 25-35 % av energibehovet för en elev.

  • Maten ska vara god, omväxlande och varierad samt helst till skolelever bestå av två alternativa huvudrätter, sallad, olika sorters bröd, matfett, olika sorters mjölk och vatten.

  • Maten ska tillagas så nära serveringstillfället som möjligt och varmhållningstider följa livsmedelslagen.

  • Lunchen bör schemaläggas så att den serveras tidigast klockan 11.00.

  • Specialkoster ska tillhandahållas av medicinska, religiösa och etiska skäl.

  • Barn/elever ska ges möjlighet att äta på samma tid varje dag.

  • Miljön ska vara ordnad så att både barn/elever och vuxna tycker att det är trevligt att äta.

  • Alla ska erbjudas möjlighet att äta i lugn och ro i åtminstone 20 minuter.

  • Måltidsverksamheten ska utvärderas kontinuerligt genom statistik över antal ätande, kartläggning av vad som faktiskt äts och attitydundersökningar i form av enkäter.

  • Arbetet med måltiderna bör integreras i förskolans/skolans vardagsarbete.

  • Ett matråd bör finnas med representanter från skolledning, skolmåltider, elever, lärare och gärna skolhälsovård

Tänk så här:
  1. Starta en diskussion om de övergripande målen.

  2. Ta med representanter från elever, lärare, måltidspersonal, ledning och skolhälsopersonal.

  3. Sätt av tid.

  4. Hur ser det ut idag, jämför med målen.

  5. Genomför enkäter. Se förslag.

  6. Låt var och en i arbetsgruppen göra en lista över vad som krävs för att nå de uppsatta målen.

  7. Skriv ner synpunkterna på gemensam lista.

  8. Rangordna. Vad är allra viktigast? Vad är mindre viktigt?

  9. Arbeta långsiktigt, men håll tempo och kontinuitet.

  10. Följ en plan för vad som ska göras och i vilken ordning det ska ske




2. Enkelt att starta matråd

Bilda ett matråd på skolan för att förbättra engagemang och intresse. I matrådet bör representanter för skolledning, elever från olika klasser, lärare, kökschef/skolmåltidspersonal och skolsköterska ingå. Det är också trevligt om det finns föräldrar som har möjlighet att delta. Av effektivitetsskäl bör inte gruppen vara för stor.

Att tänka på
För att förankra och genomföra idéer måste skolledningen ge matrådet ett klart uttalat stöd. Det är också viktigt att skolpersonal, måltidspersonal och elever ges tid att delta. Det är bra om rektor är sammankallande och upprättar dagordning. En lämplig mötesfrekvens kan vara att matrådet träffas två gånger per termin. En viktig uppgift är att informera på skolan om matrådets arbete så att så många som möjligt ska kunna påverka och känna sig delaktiga. Vid varje matråd förs ett protokoll som sedan används för att återge vad som diskuterats och beslutats vid mötet.

Områden som ett matråd bör kunna fatta beslut eller vara rådgivande inom är:
  • fastställande av måltidsordning och matsedel

  • livsmedelsutbud

  • mattider

  • utformning av miljön

  • elevmedverkan i skolmåltidsverksamheten

  • kost- och hälsoinformationsaktivitet

  • mål och riktlinjer

  • ordningsfrågor och ekonomi

Några tips på vad ett matråd kan arbeta med:
  • Inventera vilka synpunkter klasskamrater har på mat, miljö och trivsel i matsalen.

  • Undersöka hur många som äter per dag, och hur mycket.

  • Förbättra/förändra i matsalsmiljön.

  • Påverka schemaläggningen av mattider.

  • Provsmaka nya maträtter.

  • Lyfta fram olika temadagar.

  • Initiera undervisning kring mat, motion och hälsa.

  • Ansvara för att en förslagslåda återkommer då och då under en begränsad tid i matsalen.

  • Se över skolcafeterians utbud.

  • Ta fram trivselregler för matsalen.

  • Arbeta på att skolrestaurangen får ett namn.

  • Utlysa förslagstävlingar om bästa veckomeny.

  • Bjuda in föräldrar att komma på besök och äta lunch.

  • Sambandet ekonomi och kvalitet.




3. Tolv idéer hur du skapar en trevlig måltidsmiljö

Maten smakar mycket bättre i en trivsam och fräsch miljö. Utformning och inredning betyder mycket för matgästerna. Se er omkring på er förskola/skola. Vad är bra? Vad kan göras bättre? Mycket kan göras med enkla medel för att skapa ett lyft i verksamheten. Här får du en lista med exempel. Komplettera gärna med egna punkter.

1. Meny-tavla
Presentera veckans matsedel utanför skolrestaurangen eller på någon central plats i skolan. Häng upp förskolans matsedel på en tydlig plats där föräldrar som hämtar och lämnar barn lätt kan se och läsa den. Presentera också maten på ett säljande sätt. Klipp ut eller rita vad lunchen ska bestå av och häng i en plastmapp på avdelningen så att även små barn kan förstå vilken mat som serveras. Ett tips är att barnen gör detta tillsammans med den pedagogiska personalen.

2. Skylta med dagens måltid
Visa hela måltiden med tillbehör som sallad, bröd, mjölk och vatten. Lägg upp maten fräscht på en tallrik så att barn/elever/vuxna kan se hur proportionerna är tänkt för en normalportion. Exponera måltiden på lämpligt ställe. Se till att portionen inte ser torr och oaptitlig ut efter att ha stått framme en tid.

3. Köer och flöden
Organisera flödet i matsalen så att de ätande i så liten utsträckning som möjligt störs av köer och spring. Köer utanför matsalen stör mindre. Tänk på att antalet ser-veringsdiskar och hur de placeras i hög grad påverkar flödet. Anordna tillräckligt många serveringsstationer av bröd, sallad, matfett, mjölk och vatten.

4. Mat på lämplig tid
Vid schemaläggning och planering är det viktigt att anpassa mattiden till den barn/elever mår bäst av. Fundera även på om det är praktiskt genomförbart att schemalägga lunchen med start tidigast klocka elva, att lunchen serveras vid samma tid varje dag och att det finns tid att äta i minst 20 minuter.

5. Möblering
Valet av bord påverkar rummets karaktär. Runda bord ger ofta ett vänligare intryck medan fyrkantiga bord kan upplevas som tråkiga. Ett rum fyllt med bara den ena eller andra sorten ser gärna tråkigt ut och blir svårt att orientera sig i. Bästa lösningen är att blanda rektangulära och runda bord i en väl genomtänkt möblering. Huller om buller blir det enbart rörigt. Att sitta bekvämt är viktigt för att maten ska upplevas positiv och att det finns tillräckligt många stolar i för-hållande till matgäster. En bra stol har ryggstöd och kort karm. Den går att hänga på bordet för städning och lätt tas ner om man sedan vill sitta vid bordet.

6. Belysning
Lysrörsbelysning förvränger ofta färgupplevelsen och kan ha en förödande inverkan på utseendet av maten som serveras. Glödlampor får normalt mat att se godare ut. Bäst är två sorters belysning. Lysrör för lokalvård etc, glödlampor för matgäster.

7. Akustik
Trämöbler och möbeltassar motverkar en för hög ljudnivå. I stora rum kan dämpande plattor i taket behövas för att minska ljudnivån. Ljusa gardiner i fönstrets hela höjd förbättrar akustiken samtidigt som dagsljuset blir bra. Undvik helst gardinkappor.

8. Utsmyckning
Duk och/eller blomma på bordet visar omtanke om matgästen. Värmeljus under den mörka årstiden kan bidra till en trivsam miljö. Om maten hämtas på en bricka bör dess färg vara neutral utan att vara tråkig. En bricka med stark färg kan få maten att se blek och smaklös ut. Även tallrik och glas bör väljas med omsorg för att maten ska se god ut. Dekorera gärna med tavlor eller annan trevlig konst.

9. Snyggt och rent
Tillämpas självtagning se då till att det hela tiden är snyggt och prydligt. Hantering av rester och disk bör ske på ett sådant sätt att det inte ser geggigt ut och påverkar trevnaden. Försök att anordna diskinlämning bakom en skärm Om matgästen lämnar brickor i ett brickställ så välj ett som är utformat så att brickorna döljs. Om porslin och rester ska sorteras se till att de olika momenten är så logiska så att rätt sak hamnar på rätt plats.

10. Överraska då och då
Överraskningar är också ett sätt att skapa en festlig atmosfär kring maten. Ett annat sätt är temaaktiviteter som kan glädja. Till exempel Skördefest, Måltidens dag, Kanelbullens dag och Skolmjölkens dag.

11. Valfrihet
Servera olika slags bröd, mjölksorter och grönsaker. Använd olika skålar för grönsakerna. I skolan minst två olika lagade rätter, plus vegetariskt alternativ.

12. Lyssna på matgästerna
Ta reda på vad de tycker om maten. Det går då att få uppslag till förbättringar. Utlys en tävling där varje klass/avdelning får sammanställa en veckomatsedel. Bästa förslag vinner och får pris. Häng upp en idélåda och inhämta synpunkter.




4. Frukost i skolan

Tillräckligt med sömn är viktigt för att kunna prestera bra i skolan. Det är lika viktigt att äta frukost innan skoldagen startar.

Tre starka argument för att erbjuda frukost i skolan:
  1. Med mat i magen blir eleverna piggare, mer kreativa och orkar bättre med förmiddagens arbete.

  2. Det är roligare att äta frukost tillsammans med kompisar än att äta ensam hemma.

  3. Det har också i flera undersökningar visats att bra frukostvanor leder till bra lunchvanor.

1. Fråga
Börja med att undersöka frukostvanor och intresset bland föräldrar, elever och personal genom att skicka ut en enkel enkät.

2. Idéutbyte
Hur gör andra? Inhämta information och synpunkter från skolor som redan serverar frukost.

3. Pengar
Beräkna frukostkostnaden för att se om det går att finansiera inom skolans budget. Är detta inte möjligt kan gästerna vara villiga att betala? På orter där eleverna betalar för frukosten har det visat sig att 5-10 kronor är en rimlig summa för att locka frukostgäster.

4. Personal
Gå igenom vilka personalresurser som behövs. Ryms det inom ramen för den befintliga verksamheten? Krävs ytterligare personal? Går det att lägga om arbetsschemat? Kan eleverna bli delaktiga?

5. Lokal
Var ska frukosten serveras? Går det att använda skolmatsalen? Finns andra förslag?

6. Öppettider
Anpassa öppettiderna så att även elever som kommer med skolskjuts hinner. Frukosten kan till exempel serveras efter första lektionen.

7. Livsmedel
Utgå från en basfrukost bestående av bröd, mjölk, kall och varm choklad, två olika pålägg, säsongens grönsak, frukt eller juice. Bygg på med gröt, fil/yoghurt, müsli/flingor och ägg.

8. En buffé förenklar
Det mesta går att förbereda, men servering och påfyllning måste göras på morgonen. Att servera frukosten som en buffé är både praktiskt och trevligt. Titta efter vilka förutsättningar som finns hos er.
  • Ofta fungerar det bra att börja med bröd, bordsmargarin, pålägg och grönsak för att sedan gå vidare med fil/yoghurt, gröt och avsluta med varma och kalla drycker. Variera frukostutbudet genom att välja olika sorters bröd och pålägg. Fräscha grönsaker till mackorna är gott. Uppskuren frukt i bitar eller skivor brukar uppskattas. Prova även med frysta bär eller torkad frukt som blötläggs över natten.

  • En snygg kökshandduk lindad kring brödet ser extra trevligt ut. Några värmeljus gör att det känns mysigare. Fråga lokaltidningen om de kan tänkas sponsra med några morgontidningar till frukostmatsalen för att locka framtida prenumerater.

9. Betalning
Om eleven ska betala för sin frukost är frukostbiljetter som berättigar till ett visst antal frukostar ett praktiskt alternativ.

10. Tala om att skolan serverar frukost
Lägg ner möda på att informera elever och deras familjer att skolan erbjuder frukost. Glöm inte att budskapet måste upprepas många gånger. Se också till att alla på skolan får samma information.




5. Ta pulsen på maten och miljön

Se er omkring på förskolan/skolan. Vad är bra? Vad kan göras bättre? Mycket kan göras med enkla medel för att skapa ett lyft i verksamheten. Här är ett enkelt protokoll ni kan skriva ut och använda för att utvärdera hur det ser ut hos er.

Till protokollet »



6. Elevundersökning

Här är en enkel elevenkät ni kan skriva ut och använda.

Till elevenkäten »


Text: Annika Wesslén. Annika är fil lic. i kostvetenskap och leg. dietist och verkar som föreläsare och utbildare.
© Annika Wesslén

 
 
Nyheter

Nyheter 2012-09-05
Vilket förskolekök vinner Guldko?

Nyheter
2012-08-21
Älgfärslimpa bästa skolmaten i norr

2012-08-21
Lunchen i gymnasiet ett lotteri för eleverna

» Fler nyheter från SV

» Fler nyheter landet runt
Tom yta
 
Temadagar

Kalender Nyfiken på intressanta datum och temadagar att uppmärksamma?
www.temadagar.se
Nyheter
Tom yta
 
Huvud
Vänstermarginal
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev »

Högermarginal
Fot